کویل چیست؟

می‌دانیم که شمع‌ها جرقه را برای احتراق فراهم می‌کنند، اما برای این کار نیاز به انرژی الکتریکی دارند. کویل یک سیم‌پیچ القایی در سیستم احتراق خودرو است که برق موردنیاز شمع را تأمین می‌کند. کویل ولتاژ لازم را از باتری ۱۲ ولتی می‌گیرد، تقویت می‌کند و به شمع می‌فرستد. شمع با کمک این انرژی احتراق سوخت را انجام می‌دهد تا موتور خودروی شما روشن شود.

علائم خرابی کویل

همان‌طور که گفتیم، کویل معیوب می‌تواند مشکلات ساختاری و عملکردی جدی برای خودروی شما ایجاد کند؛ بنابراین هرگاه علائمی را که در ادامه معرفی می‌کنیم در خودروتان مشاهده کردید، بررسی کویل را هم در دستور کار قرار دهید. دلیلش این است که برخی علائم در خودرو به چند مشکل احتمالی اشاره می‌کنند و باید چند قسمت را بررسی کنید تا دلیل اصلی بروز مشکل را پیدا کنید.

۱. ماشین روشن نمی‌شود

هیچ‌چیز بدتر از این نیست که خودروتان را استارت بزنید و ببینید روشن نمی‌شود؛ مخصوصا روزی که عجله دارید. روشن‌نشدن خودرو به دلایل زیادی اتفاق می‌افتد؛ اما اصلی‌ترین دلیل آن معیوب‌بودن کویل‌ها هستند. اگر متوجه شدید خودرو برای استارت‌زدن زور می‌زند، این یک علامت هشدار احتمالی از خرابی کویل است.

۲. چراغ چک موتور روشن می‌شود

روشن‌شدن چراغ چک موتور هم ممکن است علل زیادی داشته باشد. وقتی مشکلات عملکردی در هر یک از بخش‌های خودرو ایجاد می‌شود، چراغ چک موتور شما را از آن مطلع می‌کند. ازآنجاکه طیف گسترده‌ای از مشکلات این چراغ را روشن می‌کنند، خودرو را به مکانیک نشان بدهید تا کدهای خطا را بخواند. اگر مشکل از کویل باشد آن را تعویض می‌کند.

۳. موتور به‌شکل ناگهانی خاموش می‌شود

مشکلات عملکردی موتور از رایج‌ترین علائم مرتبط با خرابی کویل هستند. یک جرقه نامناسب می‌تواند مشکلات زیادی ایجاد کند که ازجمله آنها می‌توان به خاموش‌شدن ناگهانی موتور و توقف آن اشاره کرد.

۴. خودرو سوخت بیشتری مصرف می‌کند

اگر متوجه شدید خودروتان بیش از حد معمول بنزین مصرف می‌کند، ممکن است علت آن خرابی کویل باشد. هنگامی‌که شمع‌ها انرژی کمتری از باتری دریافت می‌کنند، خودرو این کمبود انرژی را با مصرف سوخت بیشتر جبران می‌کند و به همین دلیل است که بنزین ماشینتان زودبه‌زود تمام می‌شود. اگر متوجه این موضوع شدید، کویل را هم بررسی کنید.

۵. روغن نشت می‌کند

کویل‌ها معمولا در محفظه‌ای پر از روغن قرار دارند. اگر کویل بیش از حد گرم شود، ممکن است باعث ترک‌خوردن محفظه روغن شود و به این ترتیب روغن نشت کند. این به‌نوبه خود باعث شناورشدن کاربراتور و تأثیر نامطلوب آن بر عملکرد خودرو خواهد شد. بنابراین اگر متوجه نشتی روغن شدید و موارد احتمالی را بررسی کردید و مشکلی نبود، عملکرد کویل را بررسی کنید.

۶. عملکرد مبدل کاتالیزگر ضعیف شده است

انتشار دود سیاه از اگزوز و استشمام بوی بنزین فقط چیزی ناخوشایند نیست، بلکه یکی از علائم اولیه خرابی کویل هم هست. وقتی سوخت استفاده‌نشده از سیستم اگزوز خارج می‌شود، بک جرقه اتفاق می‌افتد که با صدای بلندی شبیه انفجار در اگزوز همراه است. اگر این مشکل را برطرف نکنید، ممکن است به سیستم اگزوز ازجمله مبدل کاتالیزور آسیب جدی وارد کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up
با ما در ارتباط باشید