سیستمهای سوخترسانی در خودرو با گذشت زمان تکامل یافتهاند. اوایل کاربراتورها را داشتیم و بعد تزریق سوخت از طریق درگاهها و حالا انژکتورها هستند که بهشکل مستقیم، سوخت را به محفظه احتراق وارد میکنند. متأسفانه در این فرایند، مخصوصا وقتی بنزین بهطور ناقص میسوزد، رسوبات کربن در انژکتورها جمع میشوند و آنها را مسدود میکنند. به همین دلیل باید انژکتورها را در فواصل معین تمیز کنید. در این مطلب میخواهیم درباره شستشوی انژکتور خودرو صحبت کنیم.
توضیح مختصر درباره انژکتور و اهمیت شستشوی آن
انژکتور قطعهای مهم در سیستم سوخترسانی خودرو است و با پاشش سوخت، آن را به محفظه احتراق وارد میکند. بهمرور زمان کربن در انژکتورها رسوب میکند و باعث مسدود شدن آن میشود. انسداد انژکتورها میتواند جزئی، متوسط یا کامل باشد:
۱. انسداد جزئی انژکتورها باعث میشود سوخترسانی بهدرستی صورت نگیرد و درنتیجه با عملکرد ضعیف موتور مواجه خواهیم شد.
۲. انسداد متوسط میتواند مصرف سوخت و انتشار گازهای گلخانهای را افزایش دهد، روغن موتور را رقیق کند و به مبدل کاتالیست آسیب برساند.
۳. در نهایت اگر انژکتورها کاملا مسدود شوند، استارتزدن سخت میشود، موتور بهشکلی خشن کار میکند و درنتیجه، به عملکرد ضعیف و آلایندگی بیشتر منجر خواهد شد.
نشانههای کثیفبودن انژکتورها
اما از کجا بفهمیم انژکتورها کثیف شدهاند و نیاز به شستشو دارند؟ از نشانههای رایج کثیفبودن انژکتورها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- میس فایر یا احتراق ناقص اتفاق میافتد؛
- وقتی ماشین درجا کار میکند عملکردی خشن دارد؛
- موتور خودرو ضعیف است؛
- آلایندگی خودرو بالاست؛
- سیلندرها خراب شدهاند؛
- چراغ چک موتور روشن شده است و اسکنر OBD کد P02(xx) را میخواند؛
- کامپیوتر ماشین مشکلی را در مخلوط سوخت و هوا نشان میدهد.
همه اینها بهمعنای آن است که به احتمال زیاد انژکتورها مسدود شدهاند و سرعت جریان سوخت در آنها کاهش یافته است.