سیستم‌های سوخت‌رسانی در خودرو با گذشت زمان تکامل یافته‌اند. اوایل کاربراتورها را داشتیم و بعد تزریق سوخت از طریق درگاه‌ها و حالا انژکتورها هستند که به‌شکل مستقیم، سوخت را به محفظه احتراق وارد می‌کنند. متأسفانه در این فرایند، مخصوصا وقتی بنزین به‌طور ناقص می‌سوزد، رسوبات کربن در انژکتورها جمع می‌شوند و آنها را مسدود می‌کنند. به همین دلیل باید انژکتورها را در فواصل معین تمیز کنید. در این مطلب می‌خواهیم درباره شستشوی انژکتور خودرو صحبت کنیم.

توضیح مختصر درباره انژکتور و اهمیت شستشوی آن

انژکتور قطعه‌ای مهم در سیستم سوخت‌رسانی خودرو است و با پاشش سوخت، آن را به محفظه احتراق وارد می‌کند. به‌مرور زمان کربن در انژکتورها رسوب می‌کند و باعث مسدود شدن آن می‌شود. انسداد انژکتورها می‌تواند جزئی، متوسط یا کامل باشد:

۱. انسداد جزئی انژکتورها باعث می‌شود سوخت‌رسانی به‌درستی صورت نگیرد و درنتیجه با عملکرد ضعیف موتور مواجه خواهیم شد.

۲. انسداد متوسط می‌تواند مصرف سوخت و انتشار گازهای گلخانه‌ای را افزایش دهد، روغن موتور را رقیق کند و به مبدل کاتالیست آسیب برساند.

۳. در نهایت اگر انژکتورها کاملا مسدود شوند، استارت‌زدن سخت می‌شود، موتور به‌شکلی خشن کار می‌کند و درنتیجه، به عملکرد ضعیف و آلایندگی بیشتر منجر خواهد شد.

نشانه‌های کثیف‌بودن انژکتورها

اما از کجا بفهمیم انژکتورها کثیف شده‌اند و نیاز به شستشو دارند؟ از نشانه‌های رایج کثیف‌بودن انژکتورها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •       میس فایر یا احتراق ناقص اتفاق می‌افتد؛
  •       وقتی ماشین درجا کار می‌کند عملکردی خشن دارد؛
  •       موتور خودرو ضعیف است؛
  •       آلایندگی خودرو بالاست؛
  •       سیلندرها خراب شده‌اند؛
  •       چراغ چک موتور روشن شده است و اسکنر OBD کد P02(xx) را می‌خواند؛
  •       کامپیوتر ماشین مشکلی را در مخلوط سوخت و هوا نشان می‌دهد.

همه اینها به‌معنای آن است که به احتمال زیاد انژکتورها مسدود شده‌اند و سرعت جریان سوخت در آنها کاهش یافته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up
با ما در ارتباط باشید