یکی از مهمترین سنسورها در ماشینهای جدید سنسور اکسیژن یا سنسور لامبدا است که اولینبار در اواخر دهه ۱۹۶۰ میلادی طراحی شد. سنسور اکسیژن قطعهای مادامالعمر در ماشین محسوب نمیشود و بعد از مدتی ممکن است نیاز به تعویض داشته باشد. اما علائم خرابی سنسور اکسیژن چیست و اصلا علت این خرابی چیست؟ برای آشنایی بیشتر با سنسور اکسیژن خودرو، رسیدن به پاسخ این سؤالات و پیشگیری از خرابی آن تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.
سنسور اکسیژن چیست و چه کاری انجام میدهد؟
سنسور اکسیژن نوعی دستگاه الکترونیکی است که برای اندازهگیری تناسب اکسیژن در یک مایع یا گاز استفاده میشود و به عبارت سادهتر مقدار اکسیژن موجود در گازهای خروجی از موتور را اندازهگیری میکند. در واقع سنسور اکسیژن اطلاعات لحظهای در مورد اکسیژن سوختهنشده در اگزوز را به کامپیوتر ماشین ارسال میکند تا نسبت درست هوا به سوخت برای موتور ماشین تعیین شود و عملکرد مناسب موتور ماشین را تضمین میکند.
علاوهبراین، این سنسور آلایندههای خودروی شما را کنترل میکند و در صورت افزایش مقدار آلایندگی خودرو به شما هشدار میدهد. در صورت خرابی سنسور اکسیژن، نمایشگر خودرو نمیتواند نسبت درست هوا به سوخت را نشان دهد و میتواند موجب مصرف سوخت بیشتر، افزایش آلایندگی و آسیب به سایر قطعات مثل گرمشدن بیشازحد مبدل کاتالیزوری شود. درنتیجه، اگر یک یا چند سنسور اکسیژن شما در حین بازرسی آلایندگی خودرو معیوب باشد، به احتمال زیاد از بازرسی عبور نخواهید کرد. تعویض بهموقع سنسور اکسیژن میتواند تا ۴۰ درصد در مصرف اقتصادی سوخت نقش داشته باشد. بنابراین اگر خودروی شما سوخت زیادی مصرف میکند یا در تست آلایندگی رد میشود حتما سنسور اکسیژن آن را بررسی کنید.
تعداد سنسور اکسیژن در خودرو
ماشینهای دارای سنسور اکسیژن حداقل یک سنسور در قسمت جلوی مبدل کاتالیزوری و یک سنسور در هر اگزوز دارند. تعداد واقعی این سنسورها به سال تولید، سازنده، مدل ماشین و موتور آن بستگی دارد. مدلهای قدیمی معمولا ۴ سنسور اکسیژن دارند.